Acasă Actualitate Industria auto germană se îndreaptă spre prăpastie: furtuna perfectă amenință economia națională

Industria auto germană se îndreaptă spre prăpastie: furtuna perfectă amenință economia națională

175
0

INDUSTRIE. Germania, odinioară motorul economic al Europei, se confruntă acum cu o criză majoră în sectorul auto, care amenință întreaga economie națională. Potrivit unei analize recente publicate de Politico, producătorii de autoturisme se află în mijlocul unei „furtuni perfecte”. Trecerea de la motoarele cu combustie, care au fost sinonime cu ingineria germană, la vehiculele electrice—unde tehnologia bateriilor rămâne o slăbiciune—creează probleme serioase pentru industria auto.

Pe lângă dificultățile tehnologice, producătorii se confruntă cu o scădere a cererii pe piața europeană pentru vehicule electrice, costuri energetice tot mai ridicate și valuri de concedieri. Concurența acerbă din partea producătorilor chinezi și amenințarea tarifelor de import, invocate de Donald Trump, agravează situația, punând în pericol succesul exporturilor germane.

Aceste probleme industriale se reflectă și în sfera politică. Criza din industria auto contribuie la declinul guvernului cancelarului Olaf Scholz, în contextul unui sondaj care arată că opoziția conservatoare condusă de Friedrich Merz a atins 29%, urmată de partidul de extremă dreapta AfD, cu 21%, în timp ce Socialiștii se mențin la doar 16%. Chiar și o eventuală victorie a conservatorilor nu ar rezolva rapid problemele profunde ale sectorului, deoarece concedierile masive și creșterea economică slabă alimentează incertitudinea.

Economia germană se află deja în al treilea an consecutiv de declin, iar eforturile de decarbonizare inițiate în 2019, menite să modernizeze industria, au pus în pericol puterea industrială a țării, o putere care cândva rivaliza cu cea a Chinei. Piața chineză, care a fost un pilon al succesului auto german, a început să se contracteze semnificativ din 2018, fenomen accentuat ulterior de pandemia globală. Anul trecut, vânzările BMW au scăzut cu 13% în China, Mercedes-Benz cu 7%, iar Volkswagen, liderul tradițional, a înregistrat o reducere de 10%.

În plus, creșterea costurilor energiei în ultimii trei ani, alimentată de tensiunile geopolitice, a dus la majorarea prețurilor la oțel și aluminiu, resurse esențiale pentru producția auto, care sunt acum supuse și tarifelor de import.

În fața acestei crize, Germania trebuie să identifice urgent noi strategii, posibil printr-o colaborare mai strânsă cu Bruxelles, pentru a proteja interesele industriale ale țării și pentru a restabili stabilitatea economică într-un mediu global din ce în ce mai competitiv.

Casa Gheorg banner