ADMINISTRAȚIE. Consiliul Local Târgu Mureș a aprobat bugetul pentru reabilitarea Bulevardului 1 Decembrie 1918, pe tronsonul dintre intersecțiile cu Bulevardul Pandurilor și Strada Gheorghe Doja. Proiectul face parte dintr-un coridor de mobilitate finanțat din fonduri europene, însă realitatea din teren ridică semne de întrebare cu privire la impactul său asupra traficului.
O rețetă deja testată și eșuată?
Modernizarea anterioară a Străzii Gheorghe Doja a demonstrat că transformarea arterelor principale după aceleași principii poate duce la rezultate discutabile. Pistele de biciclete sunt impracticable şi aproape neutilizate, locurile de parcare au fost desființate, iar banda specială de autobuz, va fi în curând separată complet de traficul auto, ceea ce va duce la sufocarea circulației într-o zonă deja problematică.
Același model urmează să fie aplicat și pe Bulevardul 1 Decembrie și în zona 7 Noiembrie, ridicând temeri că efectele vor fi similare: un trafic infernal, fără soluții reale pentru cei care folosesc zilnic aceste drumuri. Eliminarea locurilor de parcare din cartierul Tudor este o problemă majoră, mai ales că Primăria încă nu a oferit sutelor de maşini o alternativă!
Costuri mari, beneficii discutabile
Proiectul reabilitării Bulevardului 1 Decembrie va costa 86,7 milioane de lei, din care 21,55 milioane de lei vor fi suportate din bugetul local, deoarece nu sunt eligibile pentru finanțare europeană.
Consilierul local Emilian Tiberiu Bungardean (AUR) a atras atenția asupra costurilor ridicate și a cerut clarificări privind lucrările incluse în proiect:
“Acest proiect ne costă 4,5 milioane de euro din bugetul local. În această sumă intră realizarea unor culoare dedicate transportului public, piste de biciclete și infrastructură pietonală. Am înțeles că ar fi și lucrări la rețelele de apă, canal și gaz, dar poate cineva să clarifice ce anume este inclus?”
Reprezentanta Primăriei, Dana Ijac, a confirmat că proiectul include și modernizarea iluminatului public, dar că fondurile europene sunt alocate în principal pentru infrastructura destinată mobilității alternative.
Concluzie: Modernizare sau haos urban?
În timp ce Primăria prezintă proiectul ca pe o investiție în mobilitate și transport public, realitatea arată că lipsa unor soluții concrete pentru traficul auto și parcările din cartiere ar putea transforma această modernizare într-un nou blocaj de proporții. Fără o strategie clară care să țină cont de nevoile reale ale locuitorilor, Târgu Mureș riscă să repete greșelile trecutului, sacrificând funcționalitatea pentru imagine.