TRANSPORT. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat, la Zalău, cel mai valoros contract de infrastructură rutieră din istoria României. Acesta vizează proiectarea și execuția tronsonului Poarta Sălajului – Nușfalău, parte din Autostrada Transilvania (A3), și include construcția Tunelului Meseș, care va deveni cel mai lung tunel de autostradă din țară.
Date esențiale despre contract:
– Valoare totală: 6,62 miliarde lei (fără TVA) – cel mai mare contract semnat vreodată de CNAIR
– Lungime totală tronson: 41 km
– Poarta Sălajului – Zalău: 15,14 km
– Zalău – Nușfalău: 25,86 km
– Durată de implementare: 78 de luni
– 18 luni pentru proiectare
– 60 luni pentru execuție
– Constructor: Asocierea turcă Makyol Insaat – Ozaltin Insaat
– Finanțare: prin Programul Transport 2021–2027
Elemente majore de infrastructură:
–Tunelul Meseș:
• 2,89 km lungime
• Format din două galerii unidirecționale (lungime totală cumulată: 5,78 km)
• Va fi cel mai lung tunel rutier construit în România
• 65 de structuri de artă:
• Viaducte, poduri și pasaje
• Lungime totală: 13 km
Declarații oficiale:
–Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor:
• „Este ultimul tronson dintr-o autostradă esențială pentru economia României.”
• „Avem în execuție 700 km de autostradă. Trebuie să menținem acest ritm pentru a avea o rețea rutieră eficientă.”
– Cristian Pistol, director general CNAIR:
• „Este un contract record care închide ultimul sector necontractat al Autostrăzii Transilvania.”
Autostrada Transilvania (A3) este un proiect strategic care va lega vestulde centrul și nordul României.
Lotul Poarta Sălajului – Nușfalău era singurul tronson necontractatpână în prezent.
Valoarea estimată la lansarea licitației a fost între 7,4 și 8,8 miliarde lei.