TEHNOLOGIE. China a prezentat oficial „Blue Whale” („Balena Albastră”), primul vehicul subacvatic fără echipaj care combină viteza mare de deplasare la suprafață cu capacitatea de a opera sub apă timp îndelungat, chiar și în condiții oceanice extreme.
Nava, dezvoltată în colaborare de Academia Chineză de Științe și compania Yunzhou Tech, a fost lansată pe 28 aprilie în orașul de coastă Zhuhai, din sudul țării, potrivit agenției Xinhua. Această platformă hibridă reprezintă un pas major în dezvoltarea tehnologiilor maritime autonome din China.
Performanțe comparabile cu navele de război
Vehiculul are o lungime de 11 metri, o greutate de 12 tone și poate atinge viteze de până la 36 de noduri la suprafață – comparabil cu torpilele grele sau distrugătoarele marine. Odată ajuns în zona de misiune, drona poate coborî până la 60 de metri adâncime, unde rămâne complet operațională mai mult de 30 de zile, operând într-un mod discret, similar submarinelor nucleare.
Profesorul Chen Dake, cercetător principal în proiect și membru al Academiei Chineze de Științe, a declarat că „Balena Albastră” este o „realizare esențială” în drumul spre autonomia tehnologică maritimă a Chinei.
Tehnologie AI de ultimă generație
Vehiculul este controlat de un sistem de inteligență artificială avansat, bazat pe algoritmi de învățare profundă. Acesta permite planificarea autonomă a traseelor, adaptarea în timp real a misiunilor și evitarea obstacolelor. Potrivit inginerului-șef Wu Guosong de la Yunzhou Tech, această autonomie a dus la o eficiență de trei ori mai mare față de metodele tradiționale de navigație.
Printre misiunile principale ale dronei se numără monitorizarea meteorologică, lansarea de rachete pentru colectarea datelor atmosferice și urmărirea cicloanelor tropicale.
Capabilități în medii extreme și aplicații variate
„Blue Whale” este concepută să funcționeze în condiții de taifun de categoria 12, cu vânturi de peste 130 km/h. Sub apă, folosește un sistem de propulsie mixt – jeturi de apă de mare viteză și motoare silențioase cu lichid magnetic – pentru a reduce semnătura acustică.
Vehiculul poate transporta peste 20 de module diferite, folosite pentru sarcini precum cartografierea fundului oceanic, monitorizarea calității apei, inspecții ale infrastructurii subacvatice sau observații ecologice, inclusiv fenomene precum mareele roșii, migrațiile piscicole sau albirea coralilor.
În timpul testelor recente din Marea Chinei de Sud, drona a cartografiat 3.000 de kilometri pătrați în doar 15 zile – o performanță de cinci ori mai eficientă decât cea a navelor clasice cu echipaj.