Acasă Actualitate Autostrada Transilvania: CNAIR poate semna cu Makyol pentru Lotul Meseș

Autostrada Transilvania: CNAIR poate semna cu Makyol pentru Lotul Meseș

1028
0

TRANSPORT. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) este pregătită să semneze contractul pentru Lotul Meseș al Autostrăzii Transilvania cu firma turcă Makyol, după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins contestațiile depuse de constructorii WeBuild (Italia) și Mapa (Turcia). Contractul, estimat la 6,8 miliarde de lei fără TVA, este cel mai scump proiect de autostradă din România.

Deși WeBuild și Mapa pot contesta în continuare decizia la Curtea de Apel București, legislația actuală impune CNAIR să semneze contractul cu Makyol imediat după soluționarea contestațiilor la nivelul CNSC.

Contestațiile WeBuild și Mapa

WeBuild a depus două contestații privind Lotul Meseș. Prima, formulată în noiembrie 2024, reclama lipsa accesului complet la dosarul de achiziție publică și solicita anularea desemnării câștigătorului. Cea de-a doua, depusă după 17 ianuarie 2025, susținea că oferta Makyol avea un preț suspect de scăzut și că CNAIR ar fi trebuit să solicite clarificări suplimentare.

Mapa, pe de altă parte, a contestat respingerea ofertei sale, susținând că eroarea de redactare privind structura rutiere nu justifica eliminarea sa. Compania argumenta, de asemenea, că termenul de depunere a contestației ar fi trebuit calculat din data notificării în SEAP (4 noiembrie 2024), nu de la transmiterea oficială a notificării (31 octombrie 2024).

CNSC a respins toate cele trei contestații după aproape trei luni de evaluare, în care a intervenit și perioada sărbătorilor.

Lotul Meseș – un proiect de infrastructură de amploare

Lotul Meseș, care se întinde pe 41 km între Poarta Sălajului și Nușfalău, este ultimul sector necontractat al Autostrăzii Transilvania (A3) și cel mai mare contract de infrastructură rutieră licitat până acum în România. Proiectul include:

  • Tunelul Meseș, cel mai lung tunel de autostradă din țară (2,89 km, cu două galerii unidirecționale totalizând 5,78 km).
  • 65 de viaducte, poduri și pasaje, cu o lungime totală de aproximativ 13 km.

Contractul prevede un termen de finalizare de 78 de luni (18 luni pentru proiectare și 60 de luni pentru execuție), cu o valoare estimată între 7,4 și 8,8 miliarde lei.

Licitația și câștigătorul contractului

Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, care include tunelul Meseș, a fost lansată pe 9 februarie 2023, iar până la sfârșitul lui august au fost depuse șapte oferte, printre care:

  • UMB, în asociere cu EuroAsfalt (Bosnia-Herțegovina)
  • WeBuild (Italia)
  • Cinci constructori turci: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen

CNAIR a desemnat câștigătoare Asocierea Makyol-Ozaltin (Turcia), care a oferit un preț de 6,62 miliarde lei, cel mai mare contract atribuit până acum în infrastructura rutieră din România. În ultima perioadă, companiile turcești au obținut numeroase contracte importante pentru infrastructura românească.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.