Deși WeBuild și Mapa pot contesta în continuare decizia la Curtea de Apel București, legislația actuală impune CNAIR să semneze contractul cu Makyol imediat după soluționarea contestațiilor la nivelul CNSC.
Contestațiile WeBuild și Mapa
WeBuild a depus două contestații privind Lotul Meseș. Prima, formulată în noiembrie 2024, reclama lipsa accesului complet la dosarul de achiziție publică și solicita anularea desemnării câștigătorului. Cea de-a doua, depusă după 17 ianuarie 2025, susținea că oferta Makyol avea un preț suspect de scăzut și că CNAIR ar fi trebuit să solicite clarificări suplimentare.
Mapa, pe de altă parte, a contestat respingerea ofertei sale, susținând că eroarea de redactare privind structura rutiere nu justifica eliminarea sa. Compania argumenta, de asemenea, că termenul de depunere a contestației ar fi trebuit calculat din data notificării în SEAP (4 noiembrie 2024), nu de la transmiterea oficială a notificării (31 octombrie 2024).
CNSC a respins toate cele trei contestații după aproape trei luni de evaluare, în care a intervenit și perioada sărbătorilor.
Lotul Meseș – un proiect de infrastructură de amploare
Lotul Meseș, care se întinde pe 41 km între Poarta Sălajului și Nușfalău, este ultimul sector necontractat al Autostrăzii Transilvania (A3) și cel mai mare contract de infrastructură rutieră licitat până acum în România. Proiectul include:
- Tunelul Meseș, cel mai lung tunel de autostradă din țară (2,89 km, cu două galerii unidirecționale totalizând 5,78 km).
- 65 de viaducte, poduri și pasaje, cu o lungime totală de aproximativ 13 km.
Contractul prevede un termen de finalizare de 78 de luni (18 luni pentru proiectare și 60 de luni pentru execuție), cu o valoare estimată între 7,4 și 8,8 miliarde lei.
Licitația și câștigătorul contractului
Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, care include tunelul Meseș, a fost lansată pe 9 februarie 2023, iar până la sfârșitul lui august au fost depuse șapte oferte, printre care:
- UMB, în asociere cu EuroAsfalt (Bosnia-Herțegovina)
- WeBuild (Italia)
- Cinci constructori turci: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen
CNAIR a desemnat câștigătoare Asocierea Makyol-Ozaltin (Turcia), care a oferit un preț de 6,62 miliarde lei, cel mai mare contract atribuit până acum în infrastructura rutieră din România. În ultima perioadă, companiile turcești au obținut numeroase contracte importante pentru infrastructura românească.