Acasă Actualitate România, printre liderii europeni la ouă ieftine – Prețuri mici chiar și...

România, printre liderii europeni la ouă ieftine – Prețuri mici chiar și în plin sezon pascal

1889
0

COMERȚ. Chiar dacă în perioada Sărbătorilor Pascale consumul de ouă crește cu aproximativ 50%, România continuă să aibă unele dintre cele mai mici prețuri din Uniunea Europeană la poarta fermei. Potrivit datelor oferite de Observatorul Prețurilor în UE, săptămâna trecută ouăle din fermele românești se vindeau cu 211 euro pentru 100 kg, adică în jur de 60 de bani bucata. În comparație, în aceeași perioadă a anului trecut, prețul era de circa 55 de bani.

Ilie Van, președintele Uniunii Crescătorilor de Păsări din România (UCPR), a declarat că doar Finlanda are un preț mai mic decât România – 204 euro/100 kg. Țări precum Bulgaria (222 euro), Ungaria (286 euro) sau Polonia (314 euro) se situează peste noi la acest capitol.

În ciuda cererii crescute de ouă în această perioadă, nu sunt semnale că prețurile la poarta fermei vor crește în următoarele două săptămâni. De altfel, față de săptămâna anterioară, prețul a scăzut ușor, de la aproximativ 215 euro/100 kg la 211 euro.

Van menționează că în supermarketuri un carton cu 30 de ouă de la găini crescute în baterii (cod 3) costă în jur de 24 de lei, ceea ce înseamnă 80 de bani pentru un ou. Totodată, ouăle provenite din alte sisteme de creștere (cod 1 sau 2) sunt mai scumpe, din cauza costurilor mai mari de producție și ambalare.

Industria avicolă românească își adaptează producția în funcție de cererea sezonieră. Înainte de Paște, oferta este cu circa 50% mai mare față de o lună normală, iar fermierii își ajustează ciclurile de producție astfel încât să răspundă cererii ridicate. De exemplu, găinile aflate la finalul ciclului de ouat nu sunt sacrificate până după sărbători.

În plus, fermele autohtone reușesc să acopere integral cererea internă și realizează și exporturi către alte țări europene. „Schimburile comerciale sunt constante. Și noi exportăm ouă, dar și importăm, în special din statele UE. În prezent, nu mai avem probleme legate de concurența din Polonia, din cauza unor dificultăți pe care le întâmpină ei cu gripa aviară”, a precizat Van.

Totodată, gospodăriile individuale contribuie la aprovizionarea pieței, mai ales odată cu venirea primăverii, când producția rurală atinge un vârf natural.

În ceea ce privește posibilitatea exportului către Statele Unite, unde se înregistrează un deficit de ouă, Ilie Van spune că legislația diferită și cerințele specifice ale pieței americane – cum ar fi spălarea și congelarea ouălor – fac dificilă această operațiune pentru producătorii europeni. Până în prezent, niciun stat din UE nu a reușit să finalizeze livrări directe de ouă către SUA, deși Danemarca a încercat să se conformeze cerințelor.

Anul trecut, România a exportat peste 500 de milioane de ouă în alte state membre UE și a importat în jur de 200 de milioane. Producția totală s-a ridicat la aproximativ 5,86 miliarde de ouă, dintre care aproape jumătate au provenit din gospodării.

Pe rafturile magazinelor românești au apărut deja ouăle vopsite, importate din țări precum Germania sau Austria. Totuși, potrivit președintelui UCPR, acestea nu sunt foarte populare la noi, întrucât românii preferă în continuare tradiția vopsirii ouălor în Joia Mare.

În prezent, din cele 219 exploatații avicole din țară, 180 sunt membre UCPR, iar multe dintre ele au mai multe ferme dedicate fie creșterii puilor, fie producției de ouă.