Acasă Actualitate Romaqua critică noile reglementări UE și sistemul de garanție-returnare: „Zece ani de...

Romaqua critică noile reglementări UE și sistemul de garanție-returnare: „Zece ani de muncă anulați!”

255
0

RECICLARE. Romaqua Group, cel mai mare producător român de băuturi, critică dur noile reglementări europene privind dopurile atașate de sticle și utilizarea PET-ului reciclat, susținând că acestea anulează eforturile de reducere a greutății ambalajelor din ultimii zece ani. În plus, compania compară sistemul de garanție-returnare (SGR) cu „un Nordis/Caritas al deșeurilor”, din cauza modului netransparent în care este implementat.

Reguli controversate: „UE leagă dopul, în timp ce SUA dezvoltă AI”

Directorul general al Romaqua, Radu Lăzăroiu, consideră că obligativitatea de a atașa dopurile de sticle este o măsură absurdă, care forțează creșterea greutății ambalajelor și anulează inovațiile din ultimul deceniu. „Este una dintre cele mai „inteligente” idei care au ieșit din „puțul gândirii” europene”, spune el, subliniind că SUA și China investesc în inteligență artificială, în timp ce UE se concentrează pe măsuri birocratice fără impact real.

Romaqua critică și impunerea unui procent minim de 25% PET reciclat în ambalaje, considerând că abordarea europeană este defectuoasă. Lăzăroiu susține că UE ignoră soluții mai sigure, precum reciclarea prin recristalizare, care este aprobată în SUA dar respinsă de EFSA (Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară). În schimb, reciclarea mecanică, singura acceptată în UE, poate introduce contaminanți periculoși în ambalaje.

SGR, un sistem ineficient și predispus la fraudă

Pe lângă problemele cu ambalajele, Romaqua critică și modul de implementare al sistemului de garanție-returnare, despre care afirmă că este ineficient, lipsit de transparență și cu risc mare de fraudă.SGR-ul este o idee bună, dar foarte prost aplicată”, afirmă Lăzăroiu, subliniind că tarifele au fost deja majorate cu 50%, iar acum se discută și creșterea garanției.

În plus, compania își exprimă nemulțumirea față de digitalizarea impusă de ANAF, prin aplicațiile e-Factura, e-TVA și e-Transport, despre care spune că pornesc de la premisa că toți contribuabilii sunt vinovați de evaziune.

Creștere solidă în 2024 și investiții pentru viitor

În ciuda provocărilor legislative, Romaqua a avut un an 2024 excelent, cu o cifră de afaceri de 1,8 miliarde lei, în creștere față de 1,1 miliarde lei în 2023. Compania a demarat un program de investiții de 40 de milioane de euro pentru noi linii de îmbuteliere, hale de producție și depozite.

Cu branduri puternice precum Borsec (apele minerale), Giusto Natura (băuturi răcoritoare) și Albacher (bere), Romaqua rămâne lider de piață și își va continua planul de dezvoltare în 2025. Totuși, Lăzăroiu subliniază că „cea mai mare provocare rămâne statul român, prin ideile sale mărețe”.

Casa Gheorg banner